Saturday, February 5, 2011

lawatan ke raudatus sakinah di sungai buluh selangor..

Raudatus Sakinah(RS) merupakan sebuah institusi yang memberi perlindungan dan bimbingan kepada remaja puteri yang menjadi mangsa penderaan, penganiayaan, pengabaian, tekanan psikologi, perkosaan, sumbang mahram dan sebagainya.kebanyakan pelatih di RS 90% akan melahirkan anak luar nikah akibat terlanjur.namun begitu, RS berusaha membantu remaja-remaja yang terlibat meningkatkan keyakinan dan keupayaan diri agar menjadi individu yang berguna kepada masyarakat dan agama.

3.00pm:kami( fesi dan peserta kempen kami prihatin) mula tiba di rs.
3.45pm:sedikit ucapan dan sesi perkenalan diantara kami dan pelatih di rs.
4.30pm: aktiviti gotong royong dan mencanting banner dimulakan.aku sempat beramah mesra dgn mereka smbil melakukan aktiviti gtg royong n mncnting bnting.
6.00pm:makan bersama2...pada saat ini peserta membuat kejutan kpdku dan birthday girl krn 2 biji kek coklat di hdiahkan kpd kami berempat(angah,aku,sue n diana)..kmi beramai2 menyanyikan lgu utk brthday girlz termasuk aku n angah..trima ksh semua..
7.00pm:sesi perpisahan dimulakan..kmi bersalaman antara satu sama lain..hatiku sgt terharu berpisah dgn mereka..tetapi itulah hakikatnya pertemuan dan perpisahan kerana Allah..
7.30pm:pserta dan fesi mula bergerak pulang..

ok hbs tentatif di rs..apa yg aku nk katakan dsni ialah inilah kali prtama aku mnjejaki kaki ke rs. selama ini aku hny lihat di televisyen shja.tp hr tu aku dpt merasai sndiri dan mngetahui sndiri bgaimana khidupan mereka..wajah mereka sangat suci ibarat bayi yg baru dilahirkan..walaupun mejoriti mereka adalah ibu yg telah dan bakal mlhirkan anak luar nikah tetapi apabila berada d sni mereka ibarat kain putih yg akan di corakkan semula..aku sgt terkesima dgn kisah mereka d sni..kbyakan mreka yg tgal d sni apa yg mereka doakan akan d makbulkan oleh Allah..yg Allah betapa tuhan menyanyangi mreka..cntoh seorng pelatih rs nme fizah dia prnah trlintas dlm doa nk mkn satey..1 mgu slps itu mreka hny mkn satey brturut-turut tnp hnti..Allah memakbulkan doa mreka dlm masa yg singkat..rutin hrian mereka d sni adalah mengaji,doa,zikir dan merak sgt rjin bgn tahjud dan qiamullai..hr yg mreka sgt gembira adalah hr raya dan bln puasa.. hr rya merka dpt mkn plbagai mknan yg mreka masak sndiri atau yg rs sediakan..dan hr rya mreka dpt tonton televisyen 24 jam brbnding dgn hr2 biasa yg x dpt tgk tv..mereka tgal di rs ini ibarat 1 keluarga yg besar krn mreka tdo 1 bntal,1 tilam dan ssh sng mreka brsama..

antara kisah2 yg sempat aku tahu
nina:asal johor,dia d hntr ke sni oleh abgnya krn trlanjur dan skrg mngndung 8 bln dan akn mhrkan ank pd 21 feb ini..gud luck nina.
fieka:asal kedah,brumur dlm 15 thn,orgnya sgt comey dan sdh mlhrkn anak, sdh 6 bln berada di rs,dia juga adlh naqibat yg akn bg tazkirah stiap kli solat.
sue dan diana:btrhday mreka pd 4 feb dan kedua2 mereka bkal mlhrkan anak tdk lama lg..

ok itu je kot utk kisah kali ini..sory gmbr xda sbb syarat pelawat yg dtg ke rs x blh ambk gmbr pelatih utk mengelakkan keaiban mereka..aku doakan supaya mreka akn mnjadi org yg lbh brguna apabila keluar nanti..walaupun kita tlh membuat titik hitam dlm hdup tp hapuskan lah titik itu dgn cahaya keimanan yg tgi supaya kita mnjadi wanita solehah di dunia ini..

dan kerana kempen kami prihatin ini juga aku x dpt cuti lama...aku mnjaga cek point di kelantan.. pergerakan aku dr wkf bhru-gua musang-tanah merah-kota bharu-wakaf bhru-tanah merah-kl sentral-rs sungai buloh.

fuhh walaupn kepenatan tp aku puas dlm aktiviti sbegini krn aku dpt brhkmat kpd masyarakat..

sekian..

No comments: