Sunday, August 29, 2010

serius nie???

cube kiter tgk gambar 2 ekor burung ini??apa yg anda fikir????sedang dating kah??
kemudian dua ekor angsa ini???kenapa mereka saling x berpandangan??nk jaga pndangan ker??mungkin??fikirkanlah??
then??dua pasang couple ini???saling berpelukan??mungkin musim sejuk kot mse tue??dh khwin kot??think +ve..

pada suatu mlm yg pnuh keheningan.. serius x thu nk stat nie..tgah2 bt asgment dgn team member..
tibe2 ader stu couple duduk d dpn aku n satu meja dgn aku??sbb nyer meja yg aku duduk ni ksg lg..

masa:around10.30pm
tempat: area ump(secret)

serius rse nk marah nie??ader ker aku tgh dk bt asgemnt blh la dua org si couple ni dtg n duduk dpn aku..dk brtempuk tampar dpn aku??ni kes serius...serius geram nie...dk gelak2 tarik2 beg..tepuk2 bahu laki..awk?cube awk tgk yg ni mcm mne nk kire?wak yg ni plk?wak tgk la dlu lps tu bgthu sy??wak x nk mkn lg ker kuih nie??sbr la sy nk siapkn krj nie???adoi aku dk kt depan ni mcm nk meluat dh??..
adoi brikanlah kekuatan kpd hambamu ini utk brsabar..

serius dh la bt bnde dpn aku if blkg aku ok la skit..Allah jer yg thu....
duduk stu meja plk tue..dh la aku yg dtg dlu..adoi tnsion rse..dh la bln2 puasa nie..nsib bek aku pki earfon if x lg la skit telinga aku ni dk dgr diarg dk ckp entah aper2..tp dpn diarg ader buku n lptop..dscusion kot..tp discusion ker(ayt perli disitu)..
sdr dri la wahai si couple..emm nk tegur ke x nie??
tegur kn nt aper plk diarg kter??aku ni sape??lyakkah aku nk tgur diarg??aku bkn nye alim brtudung lbuh.. diarg ader lg dpn aku nie..aku tls bnde ni mse tgh membara nie..
Abul-Laits berkata: "Seorang yang akan menjalankan amar maruf dan nahi mungkar harus melengkapi lima syarat iaitu:
  1. Berilmu, sebab orang yang bodoh tidak mengerti maruf dan mungkar

  2. Ikhlas kerana Allah s.w.t. dan kerana agama Allah s.w.t.

  3. Kasih sayang kepada yang dinasihati, dengan lunak dan ramah tamah dan jangan menggunakan kekerasan sebab Allah s.w.t. telah berpesan keppada Nabi Musa a.s. dan Nabi Harun a.s. supaya berlaku lunak kepada Fir'aun

  4. Sabar dan tenang, sebab Allah s.w.t. berfirman yang berbunyi: "Wa'mur bil ma'rufi wanha anilmunkar wash bir ala maa ashabaka." Yang bermaksud: "Anjurkan kebaikan dan cegahlah yang mungkar dan sabarlah terhadap segala penderitaanmu."

  5. Harus mengerjakan apa-apa yang dianjurkan supaya tidak dicemuh orang atas perbuatannya sendiri sehingga tidak termasuk pada ayat yang berbunyi: "Ata'murunannasa bil-birri watansauna anfusakum." Yang bermaksud: "Apakah kamu menganjurkan kebaikan kepada orang lain tetapi melupakan dirimu sendiri."



bkn jelus ni kwn2..tp meluat tgk si couple ni..aku pn slp x tgur..tp mcm mne nk tgur??dh la si laki couple ni besar..aku x tkut pn sbnrnyer sbb diarg mcm bdk thn 1 je aku tgk..
emm masih membara nie telinga aku dk dgr diarg gelak tawa..nikah la wei si couple nk brtepuk tmpar gak..(ayt mrh disitu)..hehe
mcm mne erk kwn2 nk setle bnde nie??siapa yg hrus dipersalahkan???? semakin hri semakin byk isu2 couple yg melibatkan mslh sosial d kalangan remaja..isu helwa x setle2 lg..inikan nk selesai mslh couple....
DLM SATU HADIS ADER MEMBERITAHU:
"amar ma'ruf nahi mungkar"
jika kamu tdk boleh tegur kesalahan itu dgn tangan maka gunalah mulut.jika tdk boleh juga gunalah hati iaitu doa..

semoga Allah shja yg mengetahui sgala2 nya n berikan lah petunjuk kpd mereka yg alpa ini trmasuk diriku ini..


Thursday, August 26, 2010

kerana satu article..

Tiada kata yg dpt ku ungkapkan ptg nie..inilah ksh seorg pljr thn 3 ump..
brkat hr ke-16 ramadhan ku dpt satu petunjuk dr Allah..dan trima ksh kpda si dia krna mnyedarkan aku tntg ini..slma ini aku mmg slp..alpa dgn dri sndiri..
brdakwah ke situ ke sini tp dri sndiri msh tdk thu..

Ya Allah ampunilah dosa2ku krn melakukan kesilapan seumpama ini..

kesilapan yg rmi ummat islam tdk sedari bhwa ia nya sekadar angan2 semata-mata..
dunia semata-mata..
fikirkanlah wahai ank muda skrg..
sbnrnye pengakuan ini hdr tnpa disedari..

Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dan dia. Dengan kekuatan itulah saya brterus trg dgnnya..alhamdulillah dia sgt memahami..trima ksh skali lg kpd nya krn mengingatkan sy tntg ini..

"Walaupun air matanya seakan air sungai yang tidak berhenti mengalir, tetapi sy redha krn sy thu air mata itu adalah air mata penyesalan dan smga Allah mengetahui niat ummatnya..

Andai ada jodoh kamu berdua, insya-Allah, Dia akan temukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.kata seseorg kpdku suatu hri dulu..

Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiada apa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidup saya lebih suci dan saya boleh bercakap kembali tentang agama saya dengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaan berdosa."(ayt dlm stu article)..

tetapi itulah hakikat yg tersemat d dlm hti sy..sy bebas tnp apa2 ikatan..lbh tng utk mncri ilmu allah dan aku ykin dgn jdoh tuhan..

Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kami muhasabah kembali diri kami dan kami betulkan kembali segala kesilapan yang telah kami buat. Inilah saat untuk kami kejar kembali cita-cita kami dan sediakan diri untuk menjadi seorang ibu dan ayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi. Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjuran kami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudi maafkan kami.

Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangat lemah. Aku tidak mampu melawan godaan syaitan yang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsu yang tidak pernah lesu. Ampunkanlah aku.

Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanya untuk sementara. Saya telah berjanji dengan diri saya sendiri, andai kata dia lah jdoh ku suatu hri nt aku kuterima nya dgn seadanya dan dialah sebaik2 tmn sehidup sematiku..insyallah..Allah segala-galanya..akn ku tgu lamaran nya..

dan kepadanya ku harapkan dia mnjadi seorg seorang lelaki yg didambakan di syurga suatu hri nt.. akan kudoakan kita sama2 brjaya dlm apa yg diimpikan..tutp lembaran lama bukak lmbaran baru..dan kita bebas drp stu kesilapan bsr dan blh mnjalani hdup sebgai seorg briman..dan kita juga blh mnjadi kawan dlm islam..bertemu dan berpisah kerana Allah..

trima ksh Ya Allah krna Engkau adalah sebaik2 pencipta..

inilah ksh yg diceritakan drpd pljr thn 3 ump..

....stu ksh yg membawa seribu erti dlm hdup dia...

....smga kita semua tabah dlm mghdapi kehidupan....

Thursday, August 19, 2010

suami vs isteri

assalaimualaikum dan salam ramadhan diucapkan..
setelah 9 hari ummat islam berpuasa pelbagai dugaan yang telah dilalui..stiap orang mempunyai matlamat dan impian msg2..jadi diharapkan bulan ramdhan kali ini kiter semua dapat prtingkatkan diri kpd Allah.semoga kiter berjaya menjalani ibadah puasa sehingga ke penghujungnya.

namun,hakikatnya dunia hari ini digemparkan dgn pelbagai isu dan masalah.samada masalah rumahtangga,masalah negara dan sebagainya..dsini sy nk kgsi sedikit perkongsian berkenaaan isu rmhtangga.
baru-baru ini negara kiter digemparkan dgn masalah rmhtangga yg sgt teruk dan sgt menyanyat hati.sebagai mahasiswa peduli kiter tdk blh melepaskn tgn bgitu shja brkenaan isu ini.
antara isu-isu yg sgt sedih didengari spnjg bln ramadhan ialah

1)isteri mati ditetak suami sndiri yg mengalami mslh mental,sejurus selepas itu suami ditembak mati oleh polis demi keselamatn org ramai,manakala anak brusia 12 thn putus jari dan cedera teruk akibat didera oleh bapa td dgn objek objek tajam...(masyaAllah dasyatnyer kes ini)..pasangan ini mempunyai 2 org ank prmpuan.bygkn nsb ank2 ini yg khlgan ayh ibu.

2)isteri cedera parah retak tlg belakang dilibas dgn kayu baluti oleh suami gara-gara memberi pendapat menyuruh suami mghntr motosikal majikannya.

3)dua org anak meraung kesakitan akibat disimbah cuka getah oleh bapa sndiri yg hlg kewarasan.

4)wok teruji lagi.itulah tjuk akhbar mgu ini.seorg prmpuan tua yg brumur 107 trpaksa mghbskn duit smpnan rm2000 gara2 utk ikt jamin suami(38 thn) yg d thn di pnjara krn disyaki menyimpn dadah dlm bdn.

5)Cemburu melihat isterinya berbual dengan sepupu lelaki, seorang buruh bertindak kejam apabila menoreh muka, bahu dan mulut pasangannya itu sehingga mengakibatkan mangsa berlumuran darah di Kampung Jeram Batu, dekat Kuala Lipis.

inilah berita2 yg brlaku dlm berita harian metro mgu lps spnjg bln ramadhn.


jadi apa yg sy nk katakan disni ialah..siapa yg hrus dipersalahakn dlm hal ini???
apa yg sy nmpak ialah kes ini byk di sbbkan oleh si suami@seorng bapa@seorg lelaki yg perlu mnjaga keluarga.tapi hakikatnya skrg rmi lelaki skrg yg tdk brguna dan menyusahkan kaum wanita..tp x semua la..ader yg btul2 baik dan blh dipercayai..

wahai wanita sedarilah kalian semua bhwa kita kaum hawa yg lemah jgn lah mdh sgt trpedaya dan terpengaruh dgn lelaki.bagi wanita pilihlah lelaki2@suami2 yg teguh keimanan dan ketaqwaan kpd Allah.rupa paras tdk pntg.yg pntg keimanan dan ilmu yg penuh di dada..

emm sbnrnyer sy amt sedih la mndgr isu2 seumpama ini..jadi di blogger ini lah dpt sy luahkan sbgai sharing kiter brsama..

setakat itu sahaja...
sekian..

Monday, August 9, 2010

Ya Allah jika aku jatuh cinta

Ya Allah jika aku jatuh cinta,
Cintakan aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
Agar bertambah kekuatanku mencintaiMu.

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati
Seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

Ya Rabbana jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku agar tidak berpaling daripada hatiMu.
Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalanMu

Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi
Kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan jauh menyeru manusia kepadaMu.

Ya Allah jika kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku
Pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu.

Amiin…
Dunia nie adlh p'hiasan..
dan s'bek2 p'hiasan adlh wanita SOLEHAH
-may Allah bless-

Friday, July 30, 2010

dpt 2 hadiah dlm satu hari..yihuu


bgn2 tdo..maye sbuh..phtu x thu nk bt aper..bukak memo tgk ader larian amal 1 mlysia. emm tibe2 rase nk join sbb smlm acak dh ajak utk sertai lrian nie..phtu kul 8.30am trun la kt blok w..
tgk2 sume brpakaian seragam merah.yer ke ader larian aku sorg ke psrta plik btl..phtu dftar la dgn byrn rm 2 pnjm duit atik sbb x thu kna byr..phtu caling pojan ajk join sbb mls la sorg2 segan i..ngeh2..tp pojan dk segamat..adoyai smlm dk ump lg..mkn bersama-sama kt santai..best2.. trma ksh alia krn blnja kami..n haziq trima ksih juga krn sponser aku kaya roti kt esso..huhu n bt acak mu kna blnja aku dlu bru aku krim salam kt tut tut tut tut...

lps tu brmula la larian dgn d lpskan oleh en zaki..psrta x rmi dlm 30 org kot bg prmpuan..trek lbh kurg 3km je area ump..lps tu jog la aku..rupe2nya trek jogin yg biase aku jogin cme jauh skit jer.. aku ingt xder hadiah sbb lrian amal..lps tu msuk cek point last pnjaga cek pint ckp "cpt2 awk 2nd bg perempuan".tp mse tu dh ltih mls la nk pecut..huhu rilek sudaaa.. last2 smpi jga kt lrian penamat..alhamdulillah dpt no 2..

lps tu aku dgn aedlan pg tgk debat nc...lps tu ruang lgar blok w ader pameran pemadam..lps tu aku pn x thu mcm mne blh msuk kuiz cogan kata klb pemadam..bt brsama2 dgn en fer..weooooww..usha jwpn dgn ajk pemadam..weooww..lps tu blik tghri..kul 3pm g plk blok w utk ambl hmper mng larian td..pncrmh yg bg hdiah ckp aper kt aku"awk blh lari ker?mcm x prcaya jer dpt no 2??"msh trngiang2 lg kata2 pncrmah tu..x sempat nk ucp trma ksh.malu i..tp sempat lg senyum 3 sbb acak nk ambk gmbr aku..peace!!hihi lps tu balik blik..tdo..bgn2 ader msj thniah sbb mng cogan kata pemadam.sila tuntut hdiah mlm nie.tp aku x g ambk pn.mls nk pg..wkil sema soh g ambik..huhu itulh rzeki yg aku dpt hri ini..semua x d rncg.. alhamdulillah..
puas jgk sbb dpt ckp dgn mak dengan lama..huhu hepy dk gelak dgn my mum..my mum lucu..puas dpt mengadu

juz want sharing my life..nothing interesthing..

Tuesday, July 27, 2010

Secebis Ingatan Buat Adam
www.iLuvislam.com
Dihantar Oleh: Epid
Editor: Nazarudin


Adam
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.
Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.

Wahai Adamku…
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.
Jadi, tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu, sentiasa mahu terpesong dari landasan, kerana aku buruan syaitan.

AdamMaha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannnya dari kaummu di akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya. Jika bilangan kaummu mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia kerana darah manusia, kacau bilaulah suasana, Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa. Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu tapi tidak lebih dari empat pada satu waktu.


Adam
Bukan kerana ramainya isterimu yang membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu yang merunsingkan aku. Tapi… aku risau, gundah gulana menyaksikan tingkahmu. Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu. Namun…terasa berat pula untukku menyatakan isi perkara.

Adam
Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhadap kaum wanita. Kau diberi amanah untuk mendidik aku. Kau diberi tanggungjawab untuk menjaga aku, memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa di dalam redha Tuhanku dan Tuhanmu. Tapi Adam, nyata dan rata-rata apa yang sudah terjadi pada kaumku kini, aku dibiarkan terumbang-ambing tanpa haluan, malahan engkau juga mengambil kesempatan atas kelemahanku. Dimana perginya keadilanmu. Asalnya Allah menghendaki aku tinggal tetap dirumah. Aku akur asalkan aku keluar dari rumah, seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung kaki sampai hujung rambut… Tapi realitinya kini, Hawa telah lebih dari sepatutnya.

Adam..
Mengapa kau biarkan aku begini?
Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dulu?
Apakah sudah hilang kasih sucimu terhadapku?
Adakah Adam melayani Hawa sama seperti psikologi Muhammad s.a.w terhadap mereka?
Adakah akhlak kaum Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawa?

Adam
Kau sebenarnya Imam dan aku adalah makmummu. Aku adalah pengikut-pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu. Akalmu Sembilan, nafsumu satu. Aku… akalku satu, nafsuku Sembilan.
Dari itu Adam…pimpinlah, bimbinglah, kerana aku sering lupa, lalai dan alpa sehingga aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya.
Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah. Perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dalam dadaku agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.

Adam
Andainya kau masih lalai dan alpa dengan karenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para sahabat, masih gentar mencegar munkar, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yang akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhanmu yang Agung.

Maafkan aku sekali lagi Adam
Andainya warkah yang ku layangkan ini menimbulkan amarah didadamu. Jauh sekali niatku untuk membuat kau keliru apatah lagi menjadi buntu.

Waspadalah Adam
Andai auratku terdedah…andai suaraku mengatasimu… andai langkah seiringmu…andai maruahku dirobek maka engkaulah yang bakal membawaku kepada kebenaran.
Usah dipersalahkan Hawa lantaran tewas mengemudi bahtera andai si Adam masih lena diulit mimpi…
Tetapi percayalah!!!...bukan emas yang kucari…bukan berlian yang kupinta… tetapi…hanyalah hati yang tulus ikhlas darimuAdam
Dengarlah…keluhan hatiku buat dirimu…

Ikhlas dari Hawa
Abad ini…


Saturday, July 24, 2010

today is sunday..hehe



last nite i sleep around 2.30am.quite late but it already commonly for me..
then wake up at early mrning to pray fardhu subuh..
after that i dnt knw wht must i do,
then, i decide wif my rumet go to jog.so i jog la wif my rumet.she names is alia dyana.
fuhhh also quite sweaty n tired.
but i get satisfaction bcoz lastly i can remove sweat frm my body..
huhu emm actually i dnt knw wht thg tht i wnt to write..hehe alone smiling....kih2..
ok cntinues..
today i wnt waste my time fully in my room..i won't to go to d my ofiice bcoz there is a lot of work waiting for me. i dnt cre wht ever they wnt say.
today i wnt get enough rest n finish my hmwork in my room..
yihuuu...life is interesthg if u knw how to manage it..huhu
rinduuuu my family...mis u so much..love u so much...my mum,my dad,my litle sis,my bro,neigbors n all..

wnt laugh n smile always wif c-yah,p-jah..lucu2.. my mum said"hye anok daro gpo ni rmh kube,bju x lipat,pgan x bsuh,bunga x siram,nsi x tanak lg,sia2 jer ada rmi ank daro..bla bla bla.." then, my sis c-yah said..rilek mum it's small mater,no prblem...pdhl dlm hti ni sudah my mum dh stat ngepek doh...huhu gelak..then, dtg lg my litle sis solehah..mum i wnt money,i wnt buy chocolate or ice cream.."ish pah ceroh mintok duit bdk nie..ptut r gigi rosok...mrh aku...hehehuhuhihi gelak my lilte sis..aku serius pn gelak..hoh ambik 50 sen ni..she said "xsei kak,adik nk serial nk bli ice cream conato"..adoi bdk zmn skrg..aku dlu dpt 20 sen syukr x trkira dh..

then,ptg2 lepak2 wif c-yah,p-jah n sape2 la yg dk lepak..tibe2 stu suara mncul"kah sero lpar la..jom kito g bli mee celup ko?soses bkr ko,kepok goreng ko,g pkt ko,ptg2 sdp jgok?"ph kito g make dale kebun cek loh"arwh dtk sdare..sdp jgok..then,jwb sore lg."mu ni reti make jh..ptut r bncit, make skmo"..kih3..huhu xpo bncit aku pn cute..huhu

suatu ptg..jom r kito men bdminton best jgk..emm x sdp men bdmnto
n kito g nek bsikal round tmn bsb lg sedap..usha mamat semart..haha sengek..nk men tennis xreti..last2 men dgn mat burhan..my bdk kecik ank jiran..weee rndu same kamu..hehe..

ok habis dh..pnjg bercerita..sape bce sume crte aku mmg hbt r..hehehe k tata.. i wnt sleep.. gud nite..eh gud mrning+gud nite..
wassalam..